Fryslân, nog een keer... 22 augustus 2015 t/m 31 augustus 2015

We kunnen het niet laten. Na de vorige tocht, die meer een sterk onderkoeld experiment was met veel water boven de boot en kwik dat maar niet wilde opstijgen, doen we een tweede poging. We hebben verzonnen dat er voor Marion een gemakkelijke stoel mee moet en we hebben een ingenieus vakantieplan ontwikkeld. Ons experiment heeft namelijk aangetoond dat lang achtereen op een boot met relatief weinig beweging voor de schipperse een slechte uitkomst oplevert. Ze wordt er een soort van niet-mobiel van. Het plan is daarom als volgt (en dit keer doen we het anders: we wijken niet van ons plan af): In week 1 varen we naar Fryslân (en daarover gaat dit verhaal), dan komt er een lang weekend waarin we met onze Oude Dame naar een evenement in de buurt van Assen gaan, en daarna "doen" we een rondje Flevoland met de boot. Dat stukje Assen kan gelezen worden in het verslag van de Oude Dame en die laatste week rond Flevoland komt weer aan de orde bij de Beereboot.


De Beereboot dus. Dit was het plan:

Gevaren route: Kampen-Muggenbeet-Echtenerbrug-Akkrum-Echtenerbrug-Steenwijk-aanlegplek-De Belt-Kampen


Afgelegde afstand 200,5 km., 24,6 vaaruren, 33,9 liter brandstof


24 bruggen en 6 sluizen.









Zaterdag 22 augustus 2015
We vertokken rond 12:45 vanuit onze thuishaven in het Gat van Seveningen tegenover de Hanzestad Kampen. Het is een bijzondere dag: de verjaardag van moeder Van der Toolen, die vandaag 91 jaar is geworden. Dat hebben we vanochtend gevierd met gebak op Botermarkt 4, de huiskamer van Myosotis, waar ze woont en heel goed verzorgd wordt. Na dat feestje zijn we naar de haven gegaan en nu varen we de IJssel op.
Op de IJssel ligt dan al een heel circus van baggermachine en bakkenlader, aan elkaar gekoppeld met een drijvende leiding. De bakkenlader ligt beneden het baggerschip en is herkenbaar aan de vier T-vormige "buizen", twee aan elke kant. De IJssel wordt vanwege het project "Ruimte voor de Rivier" twee meters dieper gemaakt. Ik vraag me af hoe noodzakelijk dat is: vlak voor onze haven geeft de dieptemeter 5 meters aan. Maar goed, hij wordt dus dieper gemaakt.





Op dat moment lag de drijvende bok van Hebo met de gele kraan er op nog niet op z'n plek. Daar kom ik nog wel op terug aan het einde van deze vakantie.


We gingen dus naar Muggenbeet. Door de Ganzensluis (waar we een poosje moesten wachten, want we waren er te vroeg). Het weer werkt beter mee dan in onze laatste langere vaartocht: het is warm (27 graden) en de zon schijnt volop. Met een oostelijk windje, kracht vier en een lage luchtvochtigheid is het echter prima uit te houden. Het wordt de bekende vaartocht via Ganzendiep, Goot en Scheepvaartgat. Daar stuurboord uit naar de Aremberger Gracht, via de Ronduite, de Beulaker en de Walengracht naar het Giethoornse Meer en tot slot de Wetering in, om aan te leggen bij Muggenbeet, vlak achter de boot van onze buren op de haven.


Afgelegde afstand 33,5 km., 1 brug, 2 sluizen. Vaartijd: 3 uur 48 minuten. Brandstofverbruik: 5,9 l.


Zondag 23 augustus 2015
We gaan verder naar het noorden. Vandaag staat de leuke tocht langs de Wetering en de Kalenberger Gracht op het programma, tot voorbij Kuinre en langs Schoterzijl. Noordwest Overijssel is niet voor niets ooit gekozen als het mooiste stukje Nederland, en het is toch eigenlijk bijzonder dat wij hier iedere keer zomaar doorheen kunnen varen.
We varen vandaag de Pier Christiaansleat maar eens voorbij, daar zijn we al zo vaak in gegaan... En voorbij dat punt zijn er ook mooie aanlegplekken. Zo heb je Tj03, een driehoekig eilandje vlak bij een boerderij, aan het begin (of is dat nou net het einde) van de Broeresloot (of Vierhuister Vaart, kies maar). Er staat een behoorlijke wind, het meren is daar lastig... Noordoost 5 bij een temperatuur van 25 graden: je biertje waait zowat weg, terwijl je behoorlijk dorst hebt... We bekijken er de formatievliegende spreeuwen...


Het blijft een imposant gezicht, die duizenden spreeuwen die allemaal hetzelfde doen...



Afgelegde afstand: 37,2 km., 3 bruggen, 1 sluis. Vaartijd 4 uur 12 minuten. Brandstofverbruik: 4,5 liter.


Maandag 24 augustus 2015
De volgende dag gaan we verder, richting de Engelenvaart. Altijd weer mooi om in te varen.

Maar voor dat we dat doen, hebben we eerst eens even gekeken hoe hoog de Ruitenschildbrug nu precies is. Even daarheen gevaren, en gekeken: hoog genoeg voor ons! We peilen 2,80 meter, dus dat kan geen probleem vormen! Dat biedt weer perspectieven...
Dan toch maar naar die mooie vaart, waar het dit keer langs de kant erg rustig is: er ligt vrijwel niemand. Vanaf de Nieuweschootbrug is dat wel logisch: er staan overal bordjes dat de oever gevaarlijk is en tussen de verrotte beschoeiing en de grasstrook op de kruin van de waterkering gaapt een behoorlijk gat. We varen maar door, op weg naar Akkrum. De marifoon bewijst weer goede diensten en vlotte brugopeningen en een leuk contact met de brugwachter zijn daarvan een prettig gevolg.


Om even over enen varen we de Meinesleat in, passeren de brug rond kwart over één en meren om tien voor half twee in het passantenhaventje. 's Avonds gaan we weer naar het centrum: eten bij La Copita, een leuke pizzeria. Daar hebben we een mooi gesprek met de eigenaar, die helemaal blij is met de gemeentelijke herindeling die in Fryslân heeft plaatsgevonden. Tevreden over de activiteit van de gemeente, een goed bericht dus!
Afgelegde afstand: 28,4 km., 4 bruggen. Vaartijd: 3 uur en 36 minuten. Brandstofverbruik 5,7 liter


Dinsdag 25 augustus 2015
Vandaag blijven we in Akkrum. 't Is zo'n leuk plaatsje in het mooie Friese landschap. We doen wat boodschappen en wandelen wat door de wijk aan de andere kant van het spoor. Met een boek en een puzzel komen we de dag verder wel door, fietsen gaat helaas nog niet lukken.



Onze ligplaats in Akkrum, niet verkeerd!
Marion gaat die dag veel lopen, ik loop een deel mee, want dat is goed voor haar rug. Toch gaat het bijna mis, maar gelukkig loopt het allemaal goed af.


Aan het einde van de middag wordt de kookpot opgediept uit het vooronder. We hebben inkopen gedaan (kippenbouten en groente) die we klaarmaken op een smeulend houtskool-brikettenvuurtje. Dat gaat helemaal geweldig, met een flinke scheut wijn er bij komt er een heerlijke maaltijd uit de Dutch Oven. Genieten dus!




Woensdag 26 augustus 2015
Verplaatsingsdag, of wel: we gaan weer varen. Komende week moeten we weer naar huis, want er staan nog meer leuke activiteiten op het programma. Dus - maar dat hadden we al eerder beslist - Dokkum is veel te ver. We gaan daarom maar terug naar het zuiden, en ons doel is dit maal Echtenerbrug. Het plan om via de Broeresloot te gaan en dan over het Tjûkemar laten we varen: er staat gewoon veel te veel wind. Kiezen dus voor de rustige route via de Pier Christiaansloot. Het grappige is natuurlijk dat  je op de terugweg een heel ander landschap denkt te zien dan op de heenweg. Zo blijft varen leuk! Minder leuk vinden we dit grote bord:



Dit betekent dat het mooie uitzicht daar bij de Meerkoet een stuk minder aantrekkelijk dreigt te worden. Geen mooie natuur meer, maar huizen in zo'n "wonen-aan-het-water-u voelt-zich-miljonair-project". Je moet wel lef hebben in deze economisch moeilijke tijden, maar toch ...
De temperatuur is nog steeds vrij hoog (26 graden), maar de bewolking neemt steeds verder toe. We laten ons echter niet afleiden van ons plan: een pintje bij Dikke Tût, naast de brug in het dorp. Dat pintje worden er twee, drie, bitterballen... Lekker genieten hoor! De bootjes (nou ja, bootjes, zeg maar boten) varen vlak langs het terras, de musjes doen zich tegoed aan gebak, frites en bitterbalkruimels die ze overal op het terras aantreffen, soms nog met de eigenaren er bij... 's Avonds plenst het van de regen!
Afgelegde afstand: 31,8 km., 5 bruggen. Vaartijd: 4 uur en 24 minuten. Brandstofverbruik 5,7 liter.


Donderdag 27 augustus 2015
Op naar de mooiste sluis die we kennen: de Driewegsluis. Het is natuurlijk niet zo'n heel lang eind varen, van Echtenerbrug naar de Driewegsluis. We doen er dan ook maar iets meer dan een uurtje over om via de Helomavaart op ons doel van die dag aan te komen. De temperatuur ligt vandaag rond de twintig graden en de wind waait met een krachtje 4 vanuit het zuiden, terwijl het half bewolkt is. Het is aardig om mee te maken dat de marifoon op dit korte stuk er voor zorgt dat we meteen een opening van de brug krijgen als we dat vragen. Toch handig als je met de bediening kan praten! Onze buurman profiteert mee. Bij de Oldelamer Brug roepen we op, en bij de Oldetrijnster Brug volgt de opening - die wij eigenlijk niet echt nodig hebben - vanzelf. In beide gevallen varen we zonder te stoppen de bruggen door.
Op het eilandje bij de Driewegsluis maken we een wandeling, want dat is niet alleen goed voor Marion, maar ook erg leuk om te doen. We lopen van de ene naar de andere kant, kijken bij de sluis en de leuke woningen die daar staan.
Ook deze dag is het weer wat nattig:



Regenspatten op het zeil van het stuurhuis

Toch mag dat allemaal de pret niet drukken, we zijn wel erger gewend....
Afgelegde afstand: 10,4 km., 3 bruggen. Vaartijd: 1 uur en 6 minuten. Brandstofverbruik 1,5 liter.










Vrijdag 28 augustus 2015
Vandaag varen we een keer zo lang als gisteren. We gaan naar Steenwijk. We zijn daar een poosje al niet meer geweest (toch zeker een maand of anderhalf). Eerst naar Ossenzijl, na de brug bakboord uit (er komen ook schepen vanuit het Kanaal Steenwijk-Ossenzijl, daarmee moet je wel rekening houden). Na de Hogewegsbrug (die we net als de Ossenzijlerbrug zonder lange wachttijd kunnen passeren) komen we in dat kanaal terecht. 11 kilometers vrijwel rechtuit, maar wel door een mooi landschap. We genieten er van.




Uiteindelijk komen we aan in Steenwijk, waar we de stad ingaan. Daar worden we aangetrokken door feestgedruis bij de kerk, waar een grote rommelmarkt aan de gang is, met soms hele mooie spulletjes. Omdat we zelf ook nog wel rommelmarktspulletjes hebben, weten we ons te beheersen. Maar het is er wel gezellig druk, en Marion meent dat een jongetje zijn moeder kwijt is. Gelukkig valt dat allemaal wel mee!
We hebben een babbel met de havenmeester en nemen het wijze besluit om aan boord te eten.













We liggen op een mooie plek en de volgende dag maken we in de buurt eerst een wandeling.
Afgelegde afstand: 17,1 km., 5 bruggen, 1 sluis. Vaartijd 2 uur 12 minuten, Brandstofverbruik 3 liter.
Zaterdag 29 augustus 2015
Zoals gezegd: eerst een wandeling, en wel naar het mooie landgoed Ramswoerthe. Door een fraaie parkachtige omgeving lopen we langs het hertenkamp naar het prachtige landhuis dat achter een mooi Jugendstil-hek is gelegen. Het is echt heel bijzonder en goed onderhouden. Rond tien voor twaalf verlaten we de haven. We gaan op weg naar Blokzijl, althans, dat denken we. Maar onderweg lopen we natuurlijk vast op een brug die middagpauze heeft en we moeten ruim een half uur wachten voordat we verder mogen varen. Geen nood, dan doen we de afwas, drinken koffie en genieten van het mooie weer. De motorboot die na ons komt snapt niet helemaal wat je beurt afwachten betekent als de brug weer begint te draaien: de beste man heeft zoveel haast dat 'ie het eerst door de brug moet. Jammer dat zijn schip zo vreselijk stinkt, maar het levert ons ook wat op: Een hele mooie ligplaats, op iets meer dan twee kilometer voor Scheerwolde.













We genieten volop van het mooie landschap en het fraaie weer en besluiten dat het tijd is voor een pilsje. We weten dat in Scheerwolde een buurthuis, annex café staat. Na een wandeling van ongeveer een half uur blijkt dat malle ding gesloten te zijn, en keren we onverrichter zake terug. Nou ja, onverrichter zake... Onderweg bevindt zich nog een palingkwekerij, die er ook een soort van lunchroom op nahoudt. De zeer aardige dochter des huizes bedient de klanten, en wij genieten van een brood zalm of paling en een pilsje. We doen dat op een terrasje langs het water van de vaart, waar ook nog een motorjachtje passeert. helemaal geweldig! Zo kom je de vakantie wel prettig en ontspannen door! Het leuke is natuurlijk dat we vandaag nog geen uur gevaren hebben en een wereldplekje hebben gevonden.
Afgelegde afstand: 5,3 km., 1 brug. Vaartijd: 1 uur 48 minuten. Brandstofverbruik: 1,1 liter.


Zondag 30 augustus 2015

Blijf kijken: het is prachtig weer...


Het plekje is dan wel heel erg mooi en de temperatuur uiterst aangenaam, maar we gaan toch verder. We maken vandaag een leuke slinger, varen dwars door Blokzijl (altijd weer leuk om daar te komen) en gaan via de Zwemmer bij Vollenhove naar het Kadoeler Meer. Vandaar gaat het onder de Kadoeler Brug door naar het Zwarte Meer en voor het Vogeleiland langs. Vandaag vliegen daar geen spectaculaire vogels als Vis- of Zeearend. Het water is blak, er staat slechts een tweetje uit zuid-zuidoostelijke richting. Zo komen we aan op De Belt, onze laatste stopplaats voor deze trip. We meren daar af aan een nieuwe drijvende steiger die al weer heel wat jaartjes oud is. Nieuw omdat hij hier pas ligt, oud omdat hij niet nieuw is... Hier gaan we een spectaculaire nacht tegemoet met veel bliksemschichten. Het gaat de hele nacht door, maar het komt nooit echt dichtbij. Dat hebben we op De Belt wel eens anders meegemaakt. De volgende ochtend worden we getrakteerd op mooie luchten met vreemde wolkenpartijen.






Vooral het plaatje van de wolken in de waterspiegel (r) geeft een mooie indruk!
Afgelegde afstand: 21,1 km., 2 bruggen, 1 sluis. Vaartijd: 2 uur 42 minuten. Brandstofverbruik: 3,7 liter.

Maandag 31 augustus 2015
We gaan op huis aan. In ruim twee uren varen we terug naar de haven. Onderweg spettert het wat, de temperatuur schommelt rond de 24 graden. Als we terug komen op de IJssel ligt daar nog steeds het baggerspul van Ruimte voor de Rivier. Marion brengt de was en de spullen naar huis en ik maak schoon schip. Dat is een warme klus, maar gelukkig zit er nog wel koud drinken in de koelbox. De komende dagen gaan we ons voorbereiden op deel twee van de vakantie, maar daarvoor moet de lezer op visite bij de Oude Dame.
Afgelegde afstand: 15,7 km., 1 sluis. Vaartijd: 1 uur en 48 minuten. Brandstofverbruik: 2,7 liter.

1 opmerking:

  1. Leuk Johan, bedankt voor de moeite. Een deel van de route (en wereld ligplekjes:) herken ik van vorig jaar.

    Gr Vincent

    BeantwoordenVerwijderen